top of page

Barcelona pavilion - Mies van der Rohe


אדריכל גרמני, היגר לארה"ב - 1935 ושם פעל עד מותו. (1886-1969)

מאבות המודרניזם והנציג החשוב ביותר של אדריכלות הזכוכית.

בגיל 19 השתקע בברלין ועבד כשרטט במספר משרדי אדריכלים.

בגיל 21 תכנן לראשונה, בית מגורים (1907-8 ).

עם פרוץ מלחמ"ע 1 גוייס (1914-18),ולאחר שיחרורו השתקע בברלין.

1922 הצטרף ל"קבוצת נובמבר",אנשי שמאל ואקספרסיוניסטים,ומונה אחראי לתערוכותיה.

1923-1926 מתכנן מס' פרוייקטים,שותף להוצאת כתב עת,ונבחר לסגן נשיא של הוורקבונד.

1926 -מנהל האמנותי של תערוכת הוורקבונד, בנושא "השיכון", ונפגש עם לה קורבוזייה . תרומתו לפרוייקט וייסנהאוף: הגדרת מבנים לבנים ובעלי גג שטוח. כמו גם הכנת תכנית בינוי כללית + תכנית בניין ראשי, ואת ביתן התערוכה. תכנית הבינוי למעשה נוגדת את

תפיסתו של מיז, ולכן לא רק שלא חזר אליה, אלא שפנה אל המינימליזם באופן מוקצן.

1927-1937 תחילת השותפות עם לילי רייך (מעצבת פנים ואופנאית).

1929 מתכנן את כיסא וכורסא ברצלונה Barcelona chair&couch.

1929 מתכנן את ביתן ברצלונה Barcelona pavilion.

1930 ממונה למהל הבאוהאוס.

1938 ממונה למנהל ביה"ס לאדריכלות בשיקאגו- לימים המכון הטכנולוגי של אילינוי.

1939-1968 מתכנן פרויקטים רבים וחשובים: בתי דירות, בניין סיגראם, בתי-משרדים, וכו'.

1969 מיז נפטר בשיקאגו בהיותו בן 83. המשך הטיפול והביצוע של הפרויקטים אשר לא השלים,

נמסר בחלקו לאחרים, ובחלקו נשאר בידי קבו' של עוזרי אדריכלים (=SF.C.L).

ביתן ברצלונה

תוכנן למעשה עבור משרד התעשייה הגרמני, לצורך תערוכה בינלאומית של מוצרי-תעשייה גרמניים, אשר התקיימה בברצלונה. למיז ניתנו מס' שבועות לכך, ובהעדר פרוגרמה עיצב את הביתן ברוח בניין התצוגה הזמני שתכנן (1927) במסגרת שיכון וייסנהוף.

במקום למקם את המחיצות בתוך האולם (כפי שהיה בתערוכת וייסנהוף), הפכו המחיצות לבניין עצמו.

מיס איחד חומרים מתוחכמים עם תוכנית חלל פתוח ומשתנה, אשר מעצים את החלל יחד עם אלגנטיות מודרנית. המסה של האדריכלות מאוזנת על ידי בריכה (הכוללת פסל של גיאורג קולב) ובריכה רדודה משני צדיה.

בנוסף לתכנון, החומרים הם הנותנים לביתן ברצלונה את המהות האדריכלית שלה, כמו גם את התכונות החומריות והחווייתיות שמגלם הביתן.

הביתן מנכיח את הקשר שבין האדם לבין הטבע באמצעות 4 חומרים: שיש, פלדה, כרום וזכוכית. השיש נכרת מהרי האלפים השוויצריים ומהים התיכון. מיז פועל על השיש באמצעות טכניקת פיצול שיוצרת דפוס סימטרי בשיש.

הביתן ייצג את "הפנים של גרמניה" לאחר מלחמת העולם הראשונה. את התרבות המודרנית המתקדמת שלה. העיצוב האלגנטי והמלוטש שלה בשילוב עם חומר טבעי עשיר הציג את "ביתן ברצלונה" כגשר אל הקריירה העתידית שלו, כמו גם את המודרניזם האדריכלי

שלא כמו ביתנים אחרים בתערוכה, מיס הבין את הביתן פשוט כבית ולא יותר, הוא לא מאכלס אמנות או פיסול, אלא שהביתן יהיה מקום של שלווה ובריחה מן התערוכה, ובכך להפוך את הביתן לפסל מיושב

ממוקם למרגלות המוזיאון הלאומי לאמנות של קטלוניה ומונטג'ואיק, ביתן ברצלונה שוכן על אתר צר בפינה שקטה ומרוחקת מבודד מרחובות העיר ההומים של ברצלונה. ביתן ברצלונה מפריד את עצמו מן ההקשר, יוצר אפקטים אטמוספריים וחווייתיים המתרחשים בחלל ריק המפרק את כל המודעות של העיר הסובבת

עיצוב הביתן מבוסס על מערכת "גריד", שפותחה על ידי מיס כדפוס של הטרוורין, וממקד את המסגרת שהקירות יוצרים. באמצעות העלאת המסד של הביתן, יחד עם הפרופיל הצר של האתר, ביתן ברצלונה מקיים אוריינטציה אופקית נמוכה. אשר מודגשת באמצעות הגג השטוח, ותחושת ריחוף שלו מעל הקירות של הביתן.

הקומה הנמוכה של הבניין מצמצמת את קו הראייה של המבקר ומכריחה אותו להביט בנוף דרך המסגרות של מיז. ההליכה על

המסד המורם, לעומת הגג המונמך, מאלצת את המבקר ללכוד את החוץ והפנים, אשר יוצרים תנועה מעגלית דרך הביתן. פנים הביתן מורכב מקירות מקבילים, ויחד עם הגג המרחף מעודדים תנועה לאורך "הטיילת האדריכלית" במבנה. התצוגות בביתן מעוררות תנועה דרך המעבר הצר, אשר נפתח לחוץ בעוצמה גבוהה. התהליך המחזורי של תנועה דרך הביתן כולו, מגדירה את מושג התנועה כהליך של גילוי וגילוי מחדש של החלל במהלך הביקור. כך שבכל עת פרספקטיבות חדשות נמצאות ופרטים שלא ראינו קודם.

הקומה הנמוכה של הבניין מצמצמת את קו הראייה של המבקר ומכריחה אותו להביט בנוף דרך המסגרות של מיז. ההליכה על המסד המורם, לעומת הגג המונמך, מאלצת את המבקר ללכוד את החוץ והפנים, אשר יוצרים תנועה מעגלית דרך הביתן. פנים הביתן מורכב מקירות מקבילים, ויחד עם הגג המרחף מעודדים תנועה לאורך "הטיילת האדריכלית" במבנה. התצוגות בביתן מעוררות תנועה דרך המעבר הצר, אשר נפתח לחוץ בעוצמה גבוהה. התהליך המחזורי של תנועה דרך הביתן כולו, מגדירה את מושג התנועה כהליך של גילוי וגילוי מחדש של החלל במהלך הביקור. כך שבכל עת פרספקטיבות חדשות נמצאות ופרטים שלא ראינו קודם.

ארכיון
bottom of page